8 gouden regels voor ondernemers met internationale ambities

  • 25 mei 2018

Door Max Adam, Enterprise Europe Network UK

1/

Overtuig een mogelijke partner niet met een gewiekste ‘elevator pitch’, maar met duidelijkheid en eerlijkheid. Speel de ervaring en geloofwaardigheid van je bedrijf uit, en breng je ‘key people’ mee.

2/

Wees altijd duidelijk over je exacte motieven om te partneren, tegen de ander en tegen jezelf. Een verborgen agenda komt sowieso uit, en dat is het begin van het einde.

3/

Werk niet samen met een partner omdat je hem aardig vindt. Filter je een duidelijke meerwaarde uit je pro&con-lijstje, dan heb je een goede compagnon beet.

4/

Zorg ervoor dat het hele management het partnership steunt. Trek ze daarom vroeg mee in bad. Vertrouwen is alles: van de andere partij, maar ook binnen je eigen organisatie.

5/

Bij uitbreiding: betrek álle stakeholders zo veel mogelijk in het partnership, en leg iedereen de voordelen ervan uit. Een project zal pas echt succesvol zijn als iedereen aan hetzelfde zeel trekt.

6/

Communiceer, communiceer, communiceer. “The single biggest problem in  communication is the illusion that it has taken place”, zei George Bernard Shaw ooit. En dat is dubbel zo problematisch in een internationale context. Controleer dus altijd of je boodschap goed werd begrepen.

7/

Vertrouwen komt te voet, maar vertrekt te paard. Bouw aan een vertrouwensband en onderhoud die non-stop. Een partnership is een langetermijnrelatie, geen  onenightstand.

8/

Wees op elk moment duidelijk met je partner over de voorwaarden en hanteer heldere structuren. Ook al is hij van goede wil, hij moet weten waar hij aan begint en waar hij staat.