Nieuwe EU-regels bieden deze zomer betere bescherming voor 120 miljoen vakantiegangers

  • 24 juli 2018

Vanaf 1 juli 2018 hebben reizigers die een pakketreis boeken meer rechten als consument.

De nieuwe regels gelden voor traditionele pakketreizen, maar ook worden consumenten beschermd die een andere gecombineerde reisvorm boeken, zoals zelf samengestelde pakketten waarbij een reiziger bij hetzelfde verkooppunt online of offline verschillende reisonderdelen kiest. De nieuwe regels bieden ook bescherming voor „gekoppelde reisarrangementen”: daarbij kiest een reiziger bij hetzelfde verkooppunt, maar via verschillende boekingsprocedures, de gewenste reisdiensten; het is ook mogelijk dat de reiziger na het boeken van een reisdienst wordt uitgenodigd om op een andere website een andere dienst te boeken.

De nieuwe regels bieden consumenten veel voordelen:

  • Reizigers worden beter geïnformeerd. De reisonderneming moet reizigers in gestandaardiseerde vorm informeren of een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement wordt aangeboden, en welke rechten zij kunnen doen gelden. Er moet duidelijke informatie worden geboden over de kenmerken en de eigenschappen van het reispakket, de prijs en alle extra kosten.
  • Bij faillissement krijgen reizigers hun geld terug en worden zij naar huis vervoerd. Bedrijven die pakketreizen verkopen, moeten zorgen voor bescherming bij insolventie. Dat is een garantie die restitutie en repatriëring dekt bij faillissement van de reisorganisator. Deze garantie geldt ook voor gekoppelde reisarrangementen.
  • De aansprakelijkheidsregels worden duidelijker. De organisator van de pakketreis is aansprakelijk als er iets misgaat, ongeacht wie de reisdiensten uitvoert.
  • De annuleringsrechten worden uitgebreid. Dankzij de nieuwe regels kunnen reizigers hun pakketreis zonder opgave van redenen annuleren, tegen betaling van een redelijke vergoeding. Zij kunnen hun reis kosteloos annuleren als de bestemming te gevaarlijk is geworden, bijvoorbeeld door oorlog of natuurrampen, of als de prijs van het pakket met meer dan 8% wordt verhoogd.
  • Als de terugreis niet kan doorgaan, wordt voor accommodatie gezorgd. Als reizigers niet op tijd terug naar huis kunnen, bijvoorbeeld door een natuurramp, krijgen zij voor maximaal drie nachten accommodatie aangeboden. Als meer nachten nodig zijn, gelden de relevante verordeningen over de rechten van reizigers.
  • Reizigers krijgen bijstand. Organisatoren van pakketreizen moeten hulp bieden aan reizigers die in moeilijkheden verkeren, met name door hen te informeren over gezondheidsdiensten en consulaire bijstand.

De nieuwe regels bieden ook voordelen voor bedrijven:

  • Duidelijker regels maken grensoverschrijdende activiteiten eenvoudiger. Voor bedrijven gaan in de hele EU dezelfde informatieverplichtingen, aansprakelijkheidsregels en andere verplichtingen gelden. De nationale insolventieregelingen worden nu ook overal in de EU erkend. Door deze maatregelen kunnen bedrijven in de hele EU opereren zoals in hun eigen land.
  • De informatievereisten worden gemoderniseerd en reisgidsen zijn niet meer nodig. Doordat reisorganisatoren geen reisgidsen meer hoeven laten drukken, kunnen zij naar verwachting 390 miljoen euro per jaar besparen.
  • Administratieve lasten worden verlicht. Zakenreizen die onder een raamovereenkomst vallen, bijvoorbeeld met een gespecialiseerd reisbureau, vallen niet meer onder de richtlijn.

Het volledige persbericht kunt u hier lezen.

Bron: IP/18/4293