Onlineplatforms: Commissie komt met nieuwe normen voor meer transparantie en billijke voorwaarden

  • 25 mei 2018

Op 26 april 2016 kwam de Europese Commissie met nieuwe regels voor onlineplatforms om kleine bedrijven een vangnet te bieden in de digitale economie.

De nieuwe regels zullen zorgen voor een betere werking van de digitale eengemaakte markt om, "in de online-economie een eerlijke, voorspelbare, duurzame en uiteindelijk betrouwbare zakelijke omgeving te waarborgen". Het doel is een eerlijk, transparant en voorspelbaar ondernemingsklimaat te creëren voor kleine bedrijven en ondernemers die onlineplatforms gebruiken. Van de maatregel zullen bedrijven profiteren zoals hotels, webwinkels, app-ontwikkelaars en andere bedrijven die afhankelijk zijn van zoekmachines om bezoekers op hun websites te krijgen.

 

Bijna de helft (42 %) van de kleine en middelgrote ondernemingen die hebben deelgenomen aan een recente Eurobarometer-enquête zei gebruik te maken van onlinemarktplaatsen om hun producten en diensten te verkopen. Volgens een andere studie ondervindt bijna 50% van de Europese bedrijven die zulke platforms gebruiken, daarbij problemen. Die laatste studie laat ook zien dat 38% van deze problemen in de contractuele betrekkingen onopgelost blijft, en 26% slechts met moeite kan worden opgelost. Geschat wordt dat dit rechtstreeks 1,27 à 2,35 miljard euro aan omzet kost.

 

Het volledige persbericht kunt u hier lezen.

 

Bron: IP/18/3372