Succesverhalen

Uit de Partnering Opportunities Database, een bron van het Enterprise Europe Network met samenwerkingsvoorstellen van buitenlandse bedrijven, kunnen mooie internationale businesspartnerships ontstaan.

Smoothie-automaat : een Vlaams succesverhaal om duimen en vingers van af te likken

Smoothie-automaat

Toen Philippe Hennin en Glenn Mathijssen in New York een smoothie bestelden, bleek die vooral veel additieven en weinig fruit te bevatten. Kon dat niet anders: snel bereid, lekker en gezond? Bijvoorbeeld met een automaat, die ter plaatse pure smoothies klaarmaakt, enkel met diepvriesfruit en -groenten? Met die aha-erlebnis werd in 2015 de start-up Alberts geboren. Het bedrijf breekt volop door, mee ondersteund door Enterprise Europe Network Vlaanderen. Getuige van dit succes: de innovatie-award die Alberts onlangs ontving op de vakbeurs Food Ingredients Europe in Frankfurt.

Machines ontwikkelen, zoals een smoothie-automaat, is bijzonder kapitaalsintensief. Bovendien kenden oprichters Philippe Hennin en Glenn Mathijssen de voedingsindustrie bij aanvang nog niet zo goed. Dus startten ze een zoektocht naar het nodige kapitaal, potentiële partners en experten ter zake.

Lees meer.

Kebony opent nieuwe fabriek in Vlaanderen

Houten voorgevel huis

Kebony AS is een Noors bedrijf dat een gepatenteerde behandeling heeft ontwikkeld om verschillende naaldhoutsoorten de eigenschappen van hardhout te geven. Een duurzaam alternatief dus voor tropisch hardhout en hout behandeld met conserveermiddelen.

Met hoofdkwartier in Oslo, en een productiefaciliteit in Skien ten Zuiden van de Noorse hoofdstad, stelt Kebony vandaag ruim 70 mensen tewerk. Het bedrijf tekent jaar na jaar forse groeicijfers op en de nood aan een tweede productiefaciliteit dringt zich op.

Lees meer.

Gymna vindt Zweedse zakenpartner via Enterprise Europe Network Vlaanderen, voor verdeling van innovatief meettoestel EasyAngle
Gymna - verkoopsteam Easyangle

Eenvoudig meten van beweeglijkheid gewrichten

Sinds kort verdeelt Gymna, de grootste Belgische distributeur van apparatuur voor fysiotherapie en revalidatie, een innovatief toestel om te meten hoe beweeglijk gewrichten zijn. Dit apparaat, de EasyAngle, werd ontwikkeld door de Zweedse start-up Meloq. Die businesspartner vond Gymna via de Partnering Opportunities Database van het Enterprise Europe Network.

Samen met zijn zusterondernemingen Vitamed uit Gentbrugge en Barthels uit Hasselt verdeelt Gymna in België een breed en toonaangevend aanbod van medische hulpmiddelen voor fysiotherapie en revalidatie. Het bedrijf bestaat inmiddels 50 jaar en de groep telt 35 medewerkers. De hoofdzetel van Gymna is gevestigd in Bilzen, maar de onderneming heeft ook filialen in Gent en Zaventem.

Lees meer.

CityDepot en InCampagna: de perfecte internationale match

Zaakvoerders InCampagna en CityDepot

Ruim vijf jaar geleden richtten enkele Siciliaanse landbouwondernemingen en voedingsfabrikanten het bedrijvennetwerk InCampagna op. Daarmee wilden ze hun verse producten rechtstreeks aan detailhandelaars en consumenten verkopen. Het contact met de klanten verloopt via een goed uitgebouwde website.

Het vernieuwende businessmodel sloeg aan in het thuisland. Geen wonder dat de innovatieve onderneming haar pijlen al snel op het buitenland richtte.

Lees meer.

Belgische distributeur innoveert met Zuid-Franse zakenpartner
Drie heren

Wijnhuis Christiaens verdeelt recent niet-alcoholische dranken van Le Petit Béret uit Zuid-Frankrijk. Het gaat hier om een met behulp van nieuwe technologie ontwikkelde fruitige drank, verkregen uit druivenextracten zonder fermentatie, doch met de smaak van échte wijn. Wit, rood, sprankelend, alle soorten. Beide business partners werden met mekaar in contact gebracht door toedoen van het Enterprise Europe Network. Intussen ondertekenden de partijen een overeenkomst die Christiaens een sterke commerciële positie moet geven in de markt.

Lees meer.

Intriguing Brands & Siderit toosten met gin op internationaal succes
Zaakvoerders Intruiging brands en Siderit

Als bourgondiërs weten we in Vlaanderen maar al te goed wat lekker is. Ook Intriguing Brands uit Aalst heeft daar een neus voor.

Deze onderneming, anderhalf jaar geleden opgericht als deel van het foodconsultancybedrijf Bizzon Group, zoekt wereldwijd naar fabrikanten van kwaliteitsvolle en unieke voedingsproducten en helpt hen om die op de Beneluxmarkt en binnen Europa te commercialiseren.

Lees meer.