Online winkelen: Commissie en consumentenbeschermingsinstanties dringen aan op duidelijke informatie over prijzen en kortingen

  • 29 maart 2019

Uit een EU-brede screening van webwinkels blijkt dat de informatie over prijzen en kortingen die op deze sites aan de consument wordt verstrekt, vaak onduidelijk is.

De Europese Commissie en de nationale consumentenbeschermingsinstanties maken vandaag de resultaten bekend van een EU-brede screening van 560 webwinkels die een brede waaier aan goederen, diensten en digitale inhoud aanbieden, zoals kleding, schoeisel, computersoftware en tickets voor voorstellingen. Ongeveer 60 % van deze websites bleek niet in orde te zijn met de EU-consumentenregelgeving, met name wat de presentatie van prijzen en speciale aanbiedingen betreft.

Bij meer dan 31 % van de websites die kortingen aanboden, hadden de consumenteninstanties twijfels over de echtheid van de speciale aanbiedingen of vonden zij de berekening van de verlaagde prijs onduidelijk.

Op 211 websites moest de consument uiteindelijk meer betalen dan de geadverteerde prijs. 39 % van die handelaren bleek onvoldoende informatie te hebben opgenomen over onvermijdelijke extra kosten bij levering, betalingsmethoden, boekingskosten en andere soortgelijke toeslagen. Het EU-consumentenrecht verplicht handelaren om prijzen te adverteren waarin alle verplichte kosten verrekend zijn. Als die kosten niet vooraf kunnen worden berekend, moeten zij de consument er ten minste duidelijk op attenderen dat een aankoop dergelijke kosten met zich mee zal brengen.

Het volledige persbericht kunt u hier lezen.

Bron: IP/19/1333