Succesverhalen

Laat je inspireren door onze succesverhalen!

Europese steun is springplank voor Antwerpse pioniers
springplank boven het diepe water

De Europese Unie spoort haar lidstaten al enkele jaren aan om een proactief beleid te ontwikkelen om ziektes door zogeheten vectordieren te voorkomen. Beestjes zoals muggen en teken dragen immers wereldwijd aandoeningen over die een gevaar betekenen voor dier, plant en mens. En daar wordt in het Antwerpse Zoersel aan gewerkt. Avia-GIS specialiseert er zich in applicaties om preventief epidemieën tegen te gaan. Nu trekt de kmo met zijn awardwinnende softwarepakket VECMAP, een systeem om risicokaarten voor vectorziektes te ontwerpen, Europa in.

Lees meer.

Gymna vindt Zweedse zakenpartner via Enterprise Europe Network Vlaanderen, voor verdeling van innovatief meettoestel EasyAngle
Gymna - verkoopsteam Easyangle

Sinds kort verdeelt Gymna, de grootste Belgische distributeur van apparatuur voor fysiotherapie en revalidatie, een innovatief toestel om te meten hoe beweeglijk gewrichten zijn. Dit apparaat, de EasyAngle, werd ontwikkeld door de Zweedse start-up Meloq. Die businesspartner vond Gymna via de Partnering Opportunities Database van het Enterprise Europe Network.

Lees meer.

Kebony opent nieuwe fabriek in Vlaanderen

Houten voorgevel huis

Kebony AS is een Noors bedrijf dat een gepatenteerde behandeling heeft ontwikkeld om verschillende naaldhoutsoorten de eigenschappen van hardhout te geven. Een duurzaam alternatief dus voor tropisch hardhout en hout behandeld met conserveermiddelen.

Met hoofdkwartier in Oslo, en een productiefaciliteit in Skien ten Zuiden van de Noorse hoofdstad, stelt Kebony vandaag ruim 70 mensen tewerk. Het bedrijf tekent jaar na jaar forse groeicijfers op en de nood aan een tweede productiefaciliteit dringt zich op.

Lees meer.

Smoothie-automaat : een Vlaams succesverhaal om duimen en vingers van af te likken

Smoothie-automaat

Toen Philippe Hennin en Glenn Mathijssen in New York een smoothie bestelden, bleek die vooral veel additieven en weinig fruit te bevatten. Kon dat niet anders: snel bereid, lekker en gezond? Bijvoorbeeld met een automaat, die ter plaatse pure smoothies klaarmaakt, enkel met diepvriesfruit en -groenten? Met die aha-erlebnis werd in 2015 de start-up Alberts geboren. Het bedrijf breekt volop door, mee ondersteund door Enterprise Europe Network Vlaanderen. Getuige van dit succes: de innovatie-award die Alberts onlangs ontving op de vakbeurs Food Ingredients Europe in Frankfurt.

Lees meer.

CityDepot en InCampagna: de perfecte internationale match

Zaakvoerders InCampagna en CityDepot

Ruim vijf jaar geleden richtten enkele Siciliaanse landbouwondernemingen en voedingsfabrikanten het bedrijvennetwerk InCampagna op. Daarmee wilden ze hun verse producten rechtstreeks aan detailhandelaars en consumenten verkopen. Het contact met de klanten verloopt via een goed uitgebouwde website.

Het vernieuwende businessmodel sloeg aan in het thuisland. Geen wonder dat de innovatieve onderneming haar pijlen al snel op het buitenland richtte.

Lees meer.

Belgische distributeur innoveert met Zuid-Franse zakenpartner
Drie heren

Wijnhuis Christiaens verdeelt recent niet-alcoholische dranken van Le Petit Béret uit Zuid-Frankrijk. Het gaat hier om een met behulp van nieuwe technologie ontwikkelde fruitige drank, verkregen uit druivenextracten zonder fermentatie, doch met de smaak van échte wijn. Wit, rood, sprankelend, alle soorten. Beide business partners werden met mekaar in contact gebracht door toedoen van het Enterprise Europe Network. Intussen ondertekenden de partijen een overeenkomst die Christiaens een sterke commerciële positie moet geven in de markt.

Lees meer.

ecobirdy tovert plastic meubels om in design meubelen
plastic kinderstoelen

Circulaire economie, waarbij grondstoffen alsmaar opnieuw gebruikt worden: steeds meer ondernemers maken er werk van. Zoals ook de Antwerpse designers Joris Vanbriel en Vanessa Yuan, met hun nieuwe merk ecoBirdy. In samenwerking met Nederlandse en Italiaanse bedrijven produceren ze designmeubelen voor kinderen, gemaakt uit gerecycleerd plastic speelgoed. Dit businessplan konden ze realiseren dankzij onder meer de financiële steun en juridisch advies van Europa.

Lees meer.

 

Intriguing Brands & Siderit toosten met gin op internationaal succes
Zaakvoerders Intruiging brands en Siderit

Als bourgondiërs weten we in Vlaanderen maar al te goed wat lekker is. Ook Intriguing Brands uit Aalst heeft daar een neus voor.

Deze onderneming, anderhalf jaar geleden opgericht als deel van het foodconsultancybedrijf Bizzon Group, zoekt wereldwijd naar fabrikanten van kwaliteitsvolle en unieke voedingsproducten en helpt hen om die op de Beneluxmarkt en binnen Europa te commercialiseren.

Lees meer.